Wednesday, July 21, 2010

Bapa jahiliah@undang2 jahiliah??....

Salam sahabat2 sekalian...
terasa untuk menulis entry terbaru bila terbaca Metro mlm td..
seorang bapa yang sanggup utk menyeksa isteri dan juga anak atas sebab tidak bersyukur kerana mendapat anak prmpuan..
mmng mcm zaman jahiliah kan??...

kadang-kadang penulis sangat2 risau untuk membaca akhbar kerana realiti masyarakat kita sekarang...
bila dipikir2 mmng macam zaman jahiliah bahkan lebih truk lg...
dulu manusia membunuh anak perempuan kerana menganggap wanita adalah sial...sekarang manusia membunuh anak2 lelaki dan perempuan disebabkan kesilapan diri sendiri..kan lebih jahiliah dr zaman jahiliah...

apa yg boleh penulis simpulkan,sekurang2nya 2 sebab@faktor utama masalah ini blh terjadi..

1)tidak redha dengan qada' dan qadar Allah...
berapa ramai yg terbatal iman hanya disebabkan mulut yang terpacul keluar kata2 yg membatalkan iman seperti mempertikaikan qada' dan qadar...
jika si bapa yg mendapat anak lelaki redha,takkan timbul masalah2 sebegini...
alhamdulillah,kakak penulis hadapi masalah yg sama tetapi dilalui dengan redha...kakak sulung penulis sangat2 inginkan anak perempuan dan sampai sekarang, kakak penulis dah mempunyai 4 org anak lelaki...
ujian kan??...sama2 la doakan semoga kakak penulis dimurahkan rezeki mendapat anak perempuan yang comel dan solehah...:)
di dalam kitab "penawar bagi hati" ada mengatakan bahawasanya menjadi satu kewajipan kepada manusia untuk meredhai semua perkara hatta kesalahan orang lain yg membuat kesalahan kepada kita juga kita kena redha kerana itu adalah ketentuan Allah...

2)undang2 yang ada seolah2 wujud hanya kerana syarat bg sesebuah negara bukannya untuk mengatasi dan menghapuskan masalah...
mungkin disebabkan itu manusia berani mengulang2 perbuatan yg sama tanpa malu dan segan...

ingat!!!...
setiap dosa ada pengampunan melainkan syirik pada Allah...

Sebagaimana kisah Saidina Umar didalam masjid...seketika beliau menangis dan seketika beliau ketawa..apabila ditanya beiau menjawab,aku ketawa kerana aku pernah membuat berhala dengan tamar dan akhirnya apabila lapar aku memakan "tuhanku" itu..betapa lemahnya "tuhanku" ketika itu..dan aku menangis apabila teringatkan aku pernah membunuh anak perempuanku dan kini aku bertaubat...

lihatlah,tiada manusia yg terlepas dr kesilapan..."setiap bani adam melakukan kesilapan dan sebaik2 orang yang melakukan kesilapan adalah mereka yang bertaubat"...

Wallahu a'lam....






5 comments:

RoZ said...

Slumber je die siksa anak sendiri..orang lain ada yg susah sgt nk dpt anak..:(

Moga kakak penulis dapat anak perempuan yang comel..:)

eiraixora said...

hmm.. byk kes mcm tu.. tu baru satu yg dilaporkn.. kita mcm dh kembali ke zaman jahiliah plak..

Diriku...:) said...

RoZ..
mmng pn..kita tkkan rs sesuatu nikmat bila ia ada bersama...
jadi,bersyukur sblum hilang sesuatu nikmat tu...
ameen ya rabb...thanks doa mcm tu...:)

Ira...
ehm...mmng risau skrg ni...sbb tu la bl pas solat mmng tkkan tnggal utk doakan kesejateraan fmly dan org tersayang...bnyakkan doa yer...;)

eiraixora said...

insyaAllah..:)

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI